eurovision

Ποια είναι τα πιο περίεργα ρεκόρ που κατέχουν Ελλάδα και Κύπρος στο διαγωνισμό τραγουδιού της Eurovision;

Το ΙNFE Greece μας τα παρουσιάζει:

1. Ο συνθέτης Peter Γιαννάκης κατέχει το ρεκόρ “χρονικής απόστασης” σε επανεμφάνιση Κύπριου συνθέτη (1986 Τώρα ζώ-2006 Why angels cry: 20 χρόνια απόσταση). Επίσης, μέχρι το 2011, οπότε η Κύπρος κατέλαβε στους ημιτελικούς τη 18η θέση, οι συνθέσεις του ισοδυναμούσαν με τις χειρότερες θέσεις όλων των εποχών για το νησί: τελευταία το 1986 και 15η στον ημιτελικό το 2006.

2. Το 1988 είχε επιλεγεί το τραγούδι Θυμάμαι (σαν το Rock and Roll) των Άριστου Μοσχοβάκη και John Vickers. Η συμμετοχή αυτή είχε έρθει τρίτη στην ανοιχτή επιλογή του 1984, με ερμηνευτή τον Γιάννη Δημητρίου, είχε επομένως ακουστεί. Η Κύπρος αποκλείστηκε εκείνη τη χρονιά από τον διαγωνισμό και δεν υπήρξε αντικατάσταση του τραγουδιού, κάτι που δεν έχει ξαναγίνει ποτέ με άλλη χώρα.

3. Η Άννα Βίσση κατέχει το ρεκόρ χρονικής απόστασης σε επανεμφάνιση καλλιτέχνη με 24 χρόνια (ΚΥΠΡΟΣ 1982 Μόνο η αγάπη – ΕΛΛΑΔΑ 2006 Everything).

4. Στους συντομότερους τίτλους τραγουδιών στην ιστορία του διαγωνισμού συναντάμε και δύο από Ελλάδα και Κύπρο: είναι S.O.S. (Κύπρος 1991 ‘Ελενα Πατρόκλου), OPA (Ελλάδα  2010 Γιώργος Αλκαίος).

5. Στα μικρότερα ονόματα γκρουπ που πήραν μέρος στο διαγωνισμό τραγουδιού συναντάμε το συγκρότημα των ONE (Κύπρος  2002 Gimme Gimme).

6. Στη κατηγορία “αδέλφια που έχουν εμφανιστεί στο διαγωνισμό”φιγουράρουν οι αδερφές Βίσση ( Άννα-Ελλάδα 1980 Ωτοστόπ/Κύπρος 1982 Μόνο η αγάπη/Ελλάδα  2006 Everything) & Λία Βίσση (Κύπρος 1985 Το κατάλαβα αργά), Χαρά & Άνδρος Κωνσταντίνου (Κύπρος 1997 Μάνα μου). Με άλλα λόγια, οι αδελφές Βίσση είναι οι μόνες που εκπροσώπησαν διαφορετικές χώρες . Επίσης το 1982 βρίσκουμε τη Λία  να κάνει φωνητικά στην άλλη Άννα. οι πληροφορίες ότι το 1982 ήταν στα φωνητικά και η Νίκη Βίσση ελέγχονται.

7. Άξια αναφοράς είναι η περίπτωση κατά την οποία την ίδια χρονιά εμφανίστηκαν δύο καλλιτέχνιδες με παραπλήσιο όνομα ήταν η Marlain Αγγελίδου (Κύπρος  1999 /Θα ναι έρωτας) και η Marlayne (Ολλανδία 1999).

8. Ο Χάρης Ανδρεάδης έγινε το 1985 ο μόνος μαέστρος (που δεν ήταν μουσικός διευθυντής κάποιας Γιουροβίζιον), ο οποίος διηύθυνε την ορχήστρα για δύο διαφορετικές χώρες, την Ελλάδα και την Κύπρο.

9. Οι μόνοι σύζυγοι που διαγωνίστηκαν την ίδια χρονιά (1989) με διαφορετικές χώρες είναι η Φανή Πολυμέρη, η οποία εκπροσώπησε την Κύπρο με το Απόψε ας βρεθούμε”και ο Φίλιππος Τσεμπερούλης που έπαιζε φλάουτο για την Ελλάδα στο Δικό σου αστέρι¨. Κάτι αντίστοιχο έκαναν η Κρίστη Στασινοπούλου για την Ελλάδα με το Μου λές το  1983 και ο Mike Rozakis (μαέστρος για τη Κύπρο το 1983 με το Η αγάπη ακόμα ζεί , που βρίσκονταν τότε σε διάσταση.

10. Πατέρας και κόρη που διαγωνίστηκαν την ίδια χρονιά (1994) για διαφορετικές χώρες ήταν η Βικτώρια Χαλκίτη (φωνητικά στην Ελλάδα και το Τρεχαντήρι και ο Χάρης Χαλκίτης (φωνητικά στην Κύπρο και το Ειμαι άνθρωπος κι εγώ).

11.Υπάρχουν τρεις μόνο διευθυντές ορχήστρας των οποίων κάθε εμφάνιση ήταν και με διαφορετική χώρα: ο Pierre Cao (LUX 73, CYP 84, GER 84), ο Gianni Ferrio (ITA 65, IRL 65, AUS 65) και ο Hervé Roy (MON 69, SWI 73, LUX 79).

12. Το τραγούδι «Feeling alive» με τον Στέλιο Κωνσταντά είναι η 900η συμμετοχή του διαγωνισμού.

13. Κλείνουν το μάτι τους στην κάμερα:ο Μιχάλης Ρακιντζής με το S.A.G.A.P.O  (GRE 02-6 φορές!) και ο Κωνσταντίνος Χριστοφόρου με το Come baby/Ela Ela (CYP 96).

14. Μέχρι το 2002 η Κύπρος ήταν η μοναδική χώρα που, ενώ έχει ως επίσημη γλώσσα (και) τα αγγλικά, δεν έκανε χρήση αυτού του προνομίου και προτίμησε τα ελληνικά.

15. Μετά την Πορτογαλία και τη Μάλτα, που ξεκίνησαν το «ευρωταξίδι» τους το 1964 και το 1971 αντίστοιχα, η Κύπρος είναι η τρίτη αρχαιότερη χώρα (1981) που δεν έχει πάρει το πολυπόθητο βραβείο.

16. Οι πιο συνηθισμένες λέξεις στους στίχους των ελληνόγλωσσων τραγουδιών (22+1 ακυρωμένο) της Κύπρου είναι: «ζωή», «αγάπη» και τα παράγωγά τους. Η λέξη «ζωή» δεν υπάρχει μόνο στις συμμετοχές του 1998 και του 2011, η λέξη «αγάπη» το 1986, 1987, 1988, 1989, 1993 και 1999. Καμία από τις δύο δεν υπάρχει το 1991, 1994 και 1997.

17. Στην ιστορία του διαγωνισμού, πολλές φορές κακές ορχήστρες ή μαέστροι κατέστρεψαν τραγούδια, κυρίως χάνοντας το τέμπο. Στο «Απόψε ας βρεθούμε» (CYP 89), ο κιθαρίστας της ορχήστρας, όχι μόνο έκοψε όλη την εισαγωγή, όχι μόνο έκανε λάθος κάποιες νότες, αλλά μπήκε και σε άλλο –πιο ψηλό- τόνο (σολ μείζονα, αντί για φα μείζονα), λόγω… μέθης, κάτι που δεν ξαναέγινε ποτέ. Ευτυχώς η ορχήστρα συντονίστηκε αμέσως, όπως και η ψύχραιμη Φανή Πολυμέρη που ξεκίνησε εντός (νέου) τόνου.

18. Το 2004 για πρώτη και μοναδική φορά, Κύπρος, Ελλάδα και Τουρκία πλασαρίστηκαν στην πεντάδα. Μόνο τρεις χώρες –όλες Βαλκανικές- δεν ψήφισαν την Κύπρο, στην καλύτερη συμμετοχή της (το 1982 και το 1997 κατετάγη επίσης 5η, αλλά το 2004 βρισκόταν ανάμεσα σε περισσότερες χώρες): η Αλβανία, η Βοσνία-Ερζεγοβίνη και το FYROM. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Mike Connaris έλαβε το Βραβείο Σύνθεσης Marcel Bezençon Award, το μοναδικό που έλαβε ποτέ κυπριακή συμμετοχή.

19.Ένα παράδοξο είναι ότι οι βασικοί τραγουδιστές Ελλάδας και Κύπρου του 1995, δέκα ακριβώς χρόνια μετά έκαναν φωνητικά, χιαστί όμως: η Ελίνα Κωνσταντοπούλου στην Κύπρο και το Come baby και ο Άλεξ Παναγή στην Ελλάδα με το Μy Number One.

20. Οι θέσεις που κατέλαβε ο Κωνσταντίνος Χριστοφόρου στη Γιουροβίζιον είναι πολλαπλάσιες του 3 (9ος, 6ος, 18ος). Ο ίδιος καλλιτέχνης αν πάει στο μέλλον, ισοφαρίζει το ρεκόρ των τεσσάρων συμμετοχών ως βασικού ερμηνευτή, το οποίο κατέχουν σήμερα τέσσερεις μόνον σόλο καλλιτέχνες ή γκρουπ (Lys Assia: SWI 56, 56, 57, 58-Fud Lerclercq: BEL 56, 58, 60, 62-Peter, Sue & Marc-SWI 71, 76, 79, 81-Elisabeth Andreasson: SWE 82, NOR 85, 94, 96).

21. Η Κύπρος έγινε με το “Comme-ci, comme-ça” (CYP 07) η πρώτη μη γαλλόφωνη χώρα που τραγούδησε αμιγώς στα γαλλικά.

22. Αν πήγαιναν οι φετινοί εκπρόσωποι της Κύπρου στη Eurovision οι Minus One το 2015, θα ήταν η τέταρτη φορά που ένα τραγούδι με τίτλο Shine θα διαγωνιζόταν στη Γιουροβίζιον (NL 09, GEO 10, RUS 14), κάτι που δεν έχει φυσικά ξαναγίνει με άλλο τίτλο τραγουδιού και μάλιστα στην ίδια γλώσσα.

23. Η Κύπρος, η Τουρκία και η Μάλτα δεν έχουν κλείσει ποτέ τον διαγωνισμό

24.Ο Martyn Ford έχει διευθύνει την καλύτερη (5η το 1982 Άννα Βίσση “Μόνο η αγάπη) και τη χειρότερη (Ελπίδα ¨Τώρα ζώ¨τελευταία το 1986) θέση της Κύπρου, πριν την εισαγωγή του συστήματος των ημιτελικών

25. O Martyn Ford το 1986 έγινε ο πρώτος μαέστρος που έφυγε από το podium (για να παίξει παλαμάκια μαζί με την ορχήστρα). Η δεύτερη και τελευταία φορά που μαέστρος -και συγκεκριμένα ο Henrik Krosgaard- φεύγει από τη θέση του (για να ανέβει  στη σκηνή) ήταν στη συμμετοχή της Δανίας του 1989.

Σχόλια